Canakkale...
1 sayfadaki 1 sayfası
Canakkale...
Gelibolu yarimadasi
Dur yolcu
DUR YOLCU! BİLMEDEN GELİP BASTIĞIN
BU TOPRAK,
BİR DEVRİN BATTIĞI YERDİR.
EĞİL DE KULAK VER,
BU SESSİZ YIĞIN
BİR VATAN KALBİNİN ATTIĞI YERDİR.
BU ISSIZ, GÖLGESİZ YOLUN SOLUNDA
GÖRDÜĞÜN BU TÜMSEK, ANADOLU'NDA
İSTİKLÂL UĞRUNDA,
NAMUS YOLUNDA
CAN VEREN MEHMET'İN YATTIĞI YERDİR.
BU TÜMSEK, KOPARKEN BÜYÜK ZELZELE
SON VATAN PARÇASI GEÇERKEN ELE
MEHMET'İN DÜŞMANI BOĞDUĞU SELE
MÜBAREK KANINI KATTIĞI YERDİR.
DÜŞÜN Kİ. HAŞROLAN KAN, KEMİK, ETİN
YAPTIĞI BU TÜMSEK AMANSIZ, ÇETİN
BİR HARBİN SONUNDA BÜTÜN MİLLETİN
HÜRRİYET ZEVKİNİ TATTIĞI YERDİR.
Necmettin Halil ONAN
Gelibolu Yarımadasının Önemi
İstanbul ve Çanakkale Boğazları'nın Asya ile Avrupa kıtaları arasında iki yönlü köprü görevi görmesi tarih boyunca Çanakkale ve İstanbul birçok devletin yakın ilgisini çekmiştir.Birinci Dünya Savaşı içinde Çanakkale Deniz ve Kara Savaşları Gelibolu Yarımadası'nda cereyan etmiştir. Gelibolu Yarımadası dünyada eşine az rastlanır bir kahramanlık destanının yazıldığı, Milli Mücadele ruhunun alevlendiği Türkiye'nin en önemli noktalarından biridir. Gelibolu Yarımadası'nı ziyaretiniz süresince gezeceğiniz savaş alanları, şehitlikler ve anıtlarda o amansız günlerin acısını ve şiddetini yüreklerinizde hissedersiniz.
Çanakkale Savaşları, I.Dünya Savaşı içindeayrı bir özelliği olan, tarihin kaderini değiştiren , yaşamak hakkına şerefi ile ulaşanbir milletin her şeyden önce kahramanlık destanıdır.Türk ordusu saldırgana dur demesini bilmiş,vatanı için, Türk Milleti’nin özgürlüğü için canını feda etmekten çekinmemiştir.
Çanakkale 18 Mart Deniz Zaferi
Çanakkale Savaşı yalnız bizim tarihimizin değil yakın dünya tarihinin en önemli savaşlarından biridir. Çanakkale Boğazı'nı savaş gemileriyle zorlayarak aşma, böylece İstanbul'a kavuşma isteği Avrupa büyük devletlerinin öteden beri özlemidir.
1914 yılında I. Dünya Savaşı'nın başlamasıyla İtilaf devletleri bu isteklerini gerçekleştirme fırsatının doğduğuna inandılar. Bu inançla İngiltere ve Fransa işbirliği yaparak 3 Kasım 1914 günü alacakaranlıkta Bozcaada'dan Boğaz'ın ağzına doğru yaklaştılar. Buradan istihkamlarımıza doğru ateş açtılar, İngilizler Seddülbahir ve Ertuğrul tabyalarını, Fransızlar da Anadolu yakasında Kumkale ve Orhaniye tabyalarını havantopu ile dövdüler.
Cephaneliğimize isabet eden top mermisiyle on bir ton barut havaya uçtu, subay ve erlerimiz şehit düştü, İngiliz Donanma Komutanı Amiral Carden Çanakkale önlerinde gösteriler yaptı, düşman denizaltıları boğazı geçmeye kalktılar.
24 Kasım 1914 günü bir Fransız denizaltısı Boğaz sularında görüldü. Bu denizaltıyı gören topçularımız düşman üstüne ateş yağdırmaya başladı. 2 Aralık günü İngiliz denizaltısı da bir deneme yaptı. Derinden engelleri aşarak Boğaz'a girdi. Yediyüzelli metre ilerde bulunan Mesudiye zırhlısına torpil atarak bu gemimizi batırdı. Zırhlımızda bulunan subaylardan on'u ve erlerimizden yirmi dördü şehit düştü.
19 Şubat 1915 günü düşman savaş gemileri öğleye kadar uzun menzilli bir bombardımana girişti. Boğaz'a iyice sokuldular. Tabyalarımız akşama doğru düşman savaş gemilerine karşılık verdi. Ertuğrul ve Orhaniye tabyalarından atılan ateş karşısında düşman oldukça bocaladı.
İtilaf devletleri gemileri diledikleri gibi ilerleyemiyor, amaçlarına ulaşamıyordu. Lodos fırtınasını başarısızlıklarının nedeni olarak görüyorlardı. Havalar düzelince yeni saldırılar düzenlendi. Yine sonuç alınamayınca düşman gemilerine komuta eden Amiral Carden görevden alındı. Yerine 17 Mart 1915 günü Robeck atandı. Yeni komutan 18 Mart 1915 günü donanmayla Boğaz'a saldıracağını, yakında İstanbul'da olacağını Londra'ya bildirdi.
Bu arada Çanakkale Müstahkem Mevki Komutanı Albay Cevat Çobanlı 17/18 Mart gecesi boğaz'a mayın hattı döşenmesi emrini verdi. Aldığı emir gereği Binbaşı Nazmi Bey Nusret Mayın gemisi ile o gece yirmi altı mayın, Boğaz'a on birinci hat olarak döşendi. Boğaz'daki mayın sayısı on bir hat olarak 400'ü aşmıştı.
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz